2012. május

2012. május fejléc
 
TARTALOM

BEKÖSZÖNTŐ

FILOZÓFIA MINT ÉLETMÓD

HELENA PETROVNA BLAVATSKY, A 19. SZÁZAD REJTÉLYES FILOZÓFUSA

FILOZÓFIAI KVÍZ

AZT MONDTÁK… A NEMESLELKŰSÉGRŐL

AJÁNLJUK


PROGRAMJAINK:

Szellemi kalandtúra
Filozófiai túlélőcsomag nehéz helyzetekre

GYŐR
2012. május 7. hétfő, 17.00
További időpontok:
május 14., 21.
Szín-Hely Kultúrpince, Czuczor G. u. 30.
Bővebben

PÉCS
2012. május 22. kedd, 19.00
További időpontok:
május 29., június 5.
Az Új Akropolisz pécsi központja, Teréz utca 1.
Bővebben

EGER
2012. május 29. kedd, 18.00
További időpontok:
június 5., 12.
Az Új Akropolisz egri központja, Gyóni Géza u. 30.
Bővebben

Hogyan lehet eligazodni egy olyan világban, ahol mintha minden a feje tetejére állt volna? Vannak kérdéseid, és érdekelnek a mélyebb összefüggéseket kereső válaszok is? A tanfolyam témáinak segítségével próbára teheted a filozófiai tanításokat és alkalmazhatóságukat. Vágj bele, próbáld ki magad! Az egyes témákhoz gyakorlatok is tartoznak, hogy frissen szerzett ismereteidet alkalmazhasd is – így a tieid maradnak!

A tanfolyam hétről hétre egymásra épülő témáiból:

• Az ember mint mikrokozmosz: részeink és a működésük
• Ok-okozati törvényszerűség a kozmoszban és az életünkben: a karma tana
• Mi az ember valódi boldogsága?
• Mire tanít a szenvedés? – Buddha tanítása alapján
• A különbözőség gazdagít – az igazságosság eszménye a görögöknél és az egyiptomiak gyakorlatában
• Megvalósítható-e az ideális állam? – Konfuciusz és Platón politikai tanításai
• Az örök visszatérés mítosza, az idő ciklikus felfogása
• Világév, világhónapok: történelmi-asztrológiai kulcsban
• Korunk válsága – új középkor?

bevezető kurzus - heper

Szophia Filmklub
Sziddhárta

Filmvetítés és beszélgetés

BUDAPEST

2012. május 7. hétfő, 19.00

Sziddhártha, a bráhman herceg, családját elhagyva nekivág, hogy választ találjon az élet legfontosabb kérdéseire. A filmet gyönyörű indiai helyszínek, Seven Nykvist képei és a fordulatokban bővelkedő regény költői ábrázolása teszik különlegessé.

Hunyadi Kultúrműhely I., Attila út 29. I/7. (kaputelefon: 24)

Bővebben


Hogyan teremtsünk kapcsolatot?

Három alkalom a kommunikációról, 3. rész

SZEGED

2012. május 8. kedd, 18.30

Hogy jól érezzük magunkat egymással és a bőrünkben!

A felmerülő témák:

  • egyenrangúság a viszonyainkban
  • az egyes kapcsolattípusok
  • az együttélés tanulságai

  • Concordia Kultúrműhely, Szivárvány u. 3/a

    Bővebben

    Az európai zenetörténet évszázadai

    Hangversenysorozat, 5. rész

    BUDAPEST

    2012. május 12. szombat, 16.00

    Az Accelerando együttes és vendégeinek műismertetéssel egybekötött hangversenysorozata. Válogatás a bécsi klasszikusok nagyjainak legszebb kamaraműveiből.

    Hunyadi Kultúrműhely, I., Attila út 29. I/7. (kapucsengő: 24.)

    Bővebben


    Álmodban!

    Előadás

    EGER

    2012. május 15. kedd, 18.00

  • Milyen fajta álmokat ismerünk?
  • Tudjuk-e befolyásolni álmainkat?
  • Merre jár az álomban test és lélek?
  • Megvalósuló és megkopott álmok a hétköznapokban: rajtunk múlik!
  • Az Új Akropolisz egri központja, Gyóni Géza u. 30.

    Bővebben


    Önismereti íráskurzus irkagyakorlatokkal

    Szeminárium

    BUDAPEST

    2012. május 17. csütörtök, 18.30

    Sokan tanulmányaik, munkájuk kapcsán rendszeresen és örömest írásba foglalják gondolataikat, de „valahogy nem jön át", amit szeretnének. A jelentkezők megtanulhatnak tudatosabban, szabatosabban fogalmazni, és kicsit talán magukat is jobban megismerhetik.

    Főnix Kultúrműhely, VIII., Rigó u. 6–8.

    Bővebben


    Szophia Filmklub – A csodás zöld

    Filmvetítés és beszélgetés

    PÉCS

    2012. május 18. péntek, 18.00

    Egy idegen bolygó fejlettebb civilizációjának lakói elhatározzák, hogy megpróbálnak tenni valamit a Földért...
    A film humorral átszőtt, keserédes hangvételű görbe tükre világunknak: lerántja a leplet a korunk anyagelvű világképe mögött rejlő önzésről.

    Az Új Akropolisz pécsi központja, Teréz utca 1.

    Bővebben


    Pécs szimbolikus építészete

    Városismereti séta

    PÉCS

    2012. május 19. szombat, 10.00

    A sétánk a Zsolnay Mauzóleumtól vezet a Zsolnay Negyeden keresztül a Király utca néhány műemlékháza mellett, majd a török építészet műemlékén, a Gázi Kászim-mecseten tanulmányozzuk a szakrális elemeket.

    Zsolnay Negyed és Mauzóleum, Király utca, török építészeti emlékek

    Bővebben


    Mese Lélektől Lélekig

    Előadás

    BUDAPEST

    2012. május 19. szombat, 16.00

  • Hogyan ismerhetjük fel a jó mesét?
  • Milyen szimbólumokat rejt a mese?
  • Hogyan válik a mese lelki táplálékká?
  • Mire tanítja a mese a gyermekeket és a felnőtteket?
  • A varázsmese szereplői és szimbolikus jelentésük

  • Hunyadi Kultúrműhely, I., Attila út 29. I/7. (kaputelefon: 24)

    Bővebben

    Szophia Filmklub
    Bab'Aziz – A sivatag hercege

    Filmvetítés és beszélgetés

    BUDAPEST

    2012. május 19. szombat, 16.00

    Az idős, vak dervis, Bab'Aziz éppen egy titokzatos történetet mesél kisunokájának a sivatag hercegéről, amikor különös vándorok keresztezik útjukat. Kiderül, hogy mindenki keres valamit...

    Főnix Kultúrműhely, VIII., Rigó u. 6–8.

    Bővebben


    Hősiesség – régen és ma

    GYŐR

    2012. május 19. szombat, 18.00

    Gyerekként mindannyian arról álmodunk, hogy hőstetteket hajtunk végre. Aztán szépen lassan felnövünk, és mintha elfelejtenénk az álmainkat… Már nem akarunk hősök lenni? Az előadás során történelmi példákon keresztül keressük a választ arra, hogy ki a hős, és hogyan válhatunk mi is azzá.

    Az Új Akropolisz győri központja, Babits Mihály u. 16.

    Bővebben


    A látható és a láthatatlan ember

    Filozófiai kávéház

    SZÉKESFEHÉRVÁR

    2012. május 20. vasárnap, 18.00

    Az ember összetett létező, vannak látható és láthatatlan dimenziói. A tudomány még tagadja, mert műszerekkel nem mérhető, de minden józan gondolkodású ember érzi, hogy létezik az energia, az érzelem és a gondolat, és ezek legalább annyira kézzelfogható valóságok, mint a test.

    Ribillió Kávézó és Söröző, Rózsa u. 1.

    Bővebben


    Szenet
    – egyiptomi önismereti játék

    Előadás

    SZEGED

    2012. május 29. kedd, 18.30

    A szenet szó átkelést jelent. Átjutást a nehézségeken, az életpróbákon. Játék közben ráláthatunk nehézségeink okára, és megtaláljuk a megfelelő stratégiát.

    Concordia Kultúrműhely, Szivárvány utca 3/a

    Bővebben



     

    Mentsük meg a reményt!

    Az Új Akropolisz Erénynek erejével novella- és esszéíró-pályázata 2012

    Pierre Poulain fotója a Hősök terénHogyan lehet eligazodni egy olyan világban, ahol mintha minden a feje tetejére állt volna? Vannak kérdéseid, és érdekelnek a mélyebb válaszok, összefüggések is? Fejezd ki, mutass rá írásoddal, hogy miben látod megcsillanni a reményt és a jobbításhoz vezető utat korunkban. Mitől és hogyan kerülhet közelebb az ember a természethez és ember az emberhez? Ha tudod, mit jelent megállni, elcsendesedni és észrevenni a természet szépségeit, a jelenségek értelmét, ha érzékeny vagy az emberi kapcsolatok apró csodáira, és érdekel a bölcsesség gyakorlatba való átültetése, ragadj billentyűzetet, és kattanj rá a témára, dolgozd ki és küldd be nekünk.

    A választható témakörök, amelyek közül mottóként minden novellában és esszében kötelezően fel kell tüntetni egyet:
    1. Az emberi értékek kerültek válságba korunkban, ezért az emberek szívét kell megújítani – mindenestül.
    2. Soha nincsenek egyedül azok, akiknek társaságát nagy gondolatok alkotják.
    3. A gondok nem azért vannak, hogy lesújtsanak, hanem azért, hogy próbára tegyék győzelmi képességeinket. Szembe kell nézni a nehézséggel – nyugodtan és a megoldásra irányuló vasakarattal.
    4. Az ember nagyságát az határozza meg, amit valóra mer váltani.
    5. A gyűlölet csírái nehéz időkben hajtanak ki. Minden tettnek következménye lesz. Ne bántsunk másokat, és előbb vagy utóbb ők sem fognak bántani.
    6. Harmóniát nem az azonosság, hanem a különbözőség teremt. A természetben nem létezik egyformaság. A sorozatgyártás emberi szülemény.
    7. A tisztaság az igazság látható formája. A tiszta nem romlik.
    8. Az energiát nem a hibák elleni harcra kell összpontosítani, hanem az erények megerősítésére. A példa a legjobb tanítási eszköz: mutatni kell, nem pedig követelni.
    9. A szabadság az egyén tudatosságára épül, önmaga és a világ megismerésének képességére. Ha az ember nem ismeri önmagát és a világot, önnön szabadságát korlátozza.
    10. Az állandóság a türelem, amely úgy tud várni, hogy nem felejt és nem csügged. A türelem az örökkévalóság gyakorlata.
    11. Nehogy a viták elvegyék tőlünk a nemeslelkű cselekvés lehetőségét, amely túlmutat személyiségünkön. A történelem kerekét nem a szavak mozdítják előre, hanem a tettek és a teljesítmények.
    12. Nem a világot érdemes megváltoztatni, és erre nincs is szükség. Elég, ha megváltoztatjuk az ember világról alkotott képét. A kulcs az emberben van, és az ember mindennek a kulcsa.


    Huszonhat éves kulturális tevékenységünkhöz híven 2012-ben is az értékközpontú szemléletre szeretnénk felhívni a figyelmet. 18. írói pályázatunkra olyan írásokat várunk, amelyek bemutatják az etikai és közösségi értékek szerepét korunkban – vagy bármely más képzelt vagy valós történelmi korban –, és segítenek a ma emberének az elszigeteltség leküzdésében, az igazság, szépség és jóság keresésében. Pályázatunkra bel- és külföldről egyaránt várjuk olyan szerzők írásait, akik képzeletük segítségével időtlen értékeket öltöztetnek újkori formába. Reméljük, minél többen ihletet nyernek és írni kezdenek!

    A pályázók köre:
    A pályázatunkra kifejezetten amatőr, rendszeresen nem publikáló szerzők tollából várunk eddig még meg nem jelentetett műveket a fent megfogalmazott és kibontott témában.

    Értékelési szempontok, formai követelmények és a pályázat további részletei >>

    Beküldési határidő:
    2012. július 25. (szerda), 24.00 óra
    A határidő lejártával, a rendszerbe késve érkező pályaműveket sajnos már nem tudjuk elfogadni.

    Eredményhirdetés:
    Időpont: 2012. november 17. (szombat), 12.00
    Helyszín: Főnix Kultúrműhely, Budapest, VIII., Rigó u. 6–8.
    Az első 15 helyezettet az eredményhirdetést megelőző két hétben telefonon vagy e-mailben értesítjük. A pályázat eredményeiről és a helyezésekről elektronikus hírlevelünkben is beszámolunk.

    A pályázat díjazása:
    1. díj: 1 db hordozható számítógép (laptop) + 2 db bérlet filozófiai tanfolyamunkra
    2. díj: 30 000 Ft + 2 db bérlet filozófiai tanfolyamunkra + könyvjutalom
    3. díj: 20 000 Ft + 2 db bérlet filozófiai tanfolyamunkra + könyvjutalom
    A közönségdíj győztese szintén könyvjutalomban részesül.
    Az eredményhirdetés után a helyezettek, valamint a legjobb tizenkét írás szerzői az elmúlt évhez hasonlóan a honlapunkon egyéni értékelést kapnak, és a zsűrielnökkel részt vehetnek egy írásaikkal, írással kapcsolatos kerekasztal-beszélgetésen.


    Filozófia mint életmód

    éjszakai égbolt hosszú exponálási idővel„Gyakran az a barátom, aki velem ellentétesen gondolkozik, mivel ezzel gazdagít engem. Arra késztet, hogy meghaladjam mindkettőnket. A barátság a szellemi cél azonosságán alapul. A kiválasztott csillagon. Csakhogy a kiválasztott csillag [...] nem mutatja meg, milyen utat kell követnünk. [...] Ha Ön velem ellentétesen gondolkodik, én tiszteletben tartom az Ön tévedéshányadát az Ön igazsághányada miatt, amely nyilván éppoly gazdag, mint az enyém. Nem számít, hogy Ön más úton halad – sőt. Így kétszer akkora az esély, hogy elérjük a célt. Barátságom egyedül a választott csillagon nyugszik.”

    (Antoine de Saint-Exupéry)


    Helena Petrovna Blavatsky, a 19. század rejtélyes filozófusa

    HPB portré1891. május 8-án halt meg Helena Petrovna Blavatsky, akinek káprázatos tudása a mai napig sok fejtörést okoz. Könyveiben és cikkeiben sokszor felülmúlta korának ismereteit – miközben egyesek támadták, mások ihletet merítettek gondolataiból. Tudósok, írók, művészek garmadája táplálkozott a tanításaiból, Einsteinről például úgy hírlett, hogy Blavatsky Titkos Tanításának egy példánya mindig ott volt az éjjeliszekrényén.

    H. P. B. többször beutazta a világot, megalapította a Teozófiai Társulatot, és nyilvánvaló parapszichológiai képességeinek dacára – vagy éppen ezért – az írásnak és a tanításnak szentelte életét. Utazásait arra használta, hogy mindenütt tanuljon az ott élő emberektől és a múlt nagy civilizációinak fennmaradt értékeiből. Cikkeihez és könyveihez sokat merített ezekből a tapasztalatokból.

    Hívhatjuk őt filozófusnak és akár forradalmárnak is, mert a 19. században sok port kavart a keletről hozott szellemi tanításokkal. Ilyen volt például az az akkoriban gyökeresen új nézet, hogy a betegségek kétharmada pszichoszomatikus, és lelki okokra vezethető vissza. Azt tanította, hogy az okokat kell gyógyítani, nem pedig az okozatokat.

    De nemcsak nyilvánosság elé tárta az addig ismeretlen tanokat, hanem alkalmazásukhoz nélkülözhetetlen, konkrét útmutatásokat is adott. A legnagyobb hangsúlyt a tanulók erkölcsi tisztaságára és annak a tudatnak a fontosságára helyezte, hogy mindnyájan az emberiség egyazon, nagy családjához tartozunk. Az emberiség tagjai egy sorsban osztoznak, és lételemük az együttélés. Kiemelte, hogy bármely hátrányos megkülönböztetés csupán a felszínt érinti, hisz a lélek maradandó, és időről időre testet ölt, hogy új tapasztalatokat szerezzen.

    Sokszor értekezett a kor kiemelkedő szaktekintélyeivel a vallás és a tudomány legkülönbözőbb témáiban a lakásán tartott nyilvános összejövetelek során. New York-i évei alatt otthona a város egyik legnépszerűbb szalonjának számított, amelyet egy újságcikk nyomán csak a „New York-i lámakolostorként” emlegettek. Az itt folyó pezsgő életnek H. P. Blavatsky vitathatatlan szíve és szellemi vezetője volt.

    A Blavatsky tárgyalta szellemi irányzatok közül kiemelkedő a buddhizmus, a platonizmus, a hermetizmus, valamint az okkult zsidó hagyomány. De egyetlen szellemi hagyománytól, egyetlen vallási irányzattól sem zárkózott el. Inkább arra törekedett, hogy a jót emelje ki mindegyikből, bizonyítván a mögöttük létező egyetemes forrást, amelyet bölcsesség-vallásnak nevezett.

    Világképének magva az, hogy az ember halhatatlan szelleme Istennel rokon. A kettő úgy viszonyul egymáshoz, mint a csepp és a tenger. A tudomány segít a csepp megismerésében, a vallás pedig elvezet a tengerhez. A távoli tenger létezése csupán azoknak hit kérdése, akik még nem találkoztak a cseppel, ezért Blavatsky nélkülözhetetlennek tartotta a tudomány és a vallás szintézisét. Ha egymást kizárónak tartjuk őket, az emberiség a vakhit, a fanatizmus és az anyagelvűség csapdájába eshet, amelyet akkor kerülhet el, ha a vallások visszatérnek közös gyökerükhöz, az egyetemes bölcsesség-valláshoz, a tudományok pedig nyitottá válnak a természet érzékszervekkel megragadhatatlan részei előtt, hiszen a kettő együttesen teszi lehetővé az ember továbbfejlődését.

    A magyarul is olvasható A Csend hangja című kis könyve nem mindennapi útmutató a természet még fel nem ismert törvényeit megismerni igyekvő filozófusoknak – a bölcsesség szerelmeseinek: „Ne lázadozz karmád és a természet megváltoztathatatlan törvényei ellen. De küzdj a személyes, az átmeneti, az elenyésző és a mulandó ellen. Segítsd a természetet és dolgozz vele együtt; a természet akkor egyik teremtőjének fog tekinteni, és engedelmeskedik.”

    Deák Szilvia
    Az Új Akropolisz magyarországi elnöke

     


    Filozófiai kvíz

    Áprilisi kvízünk helyes válaszai: 1. a, 2. b, 3. b, 4. c
    Köszönjük a megfejtéseket!

    Májusi feladványunk a vidámságról szól:

    1. Hogy folytatódik Ancsel Éva írónő gondolata? „Akinek nincs humorérzéke, …”?
    a) …az a legkisebb vétket sem tudja megbocsátani. Ezért a humorérzék etikai jelentőségű.
    b) …az még nem élt eleget. Ha valamit, azt érdemes megtanulni az életben, hogy ne vegyünk semmit komolyan.
    c) …az elől még a pesszimisták is menekülnek.

    2. „Mindenekelőtt, Luciliusom: tanulj meg örülni” – írja Seneca egyik levelében unokaöccsének. Furcsa lehet, hogy meg kell tanulni örülni. Miről lehet szó?
    a) Keep smiling – ma ezen a néven fut ez a viszonyulás, a marketingben is elengedhetetlen szabály. Ha figyelmet akarsz kapni, tanulj meg mosolyogni…
    b) Nem a hétköznapi értelemben vett örömről van szó. Seneca a bensőből jövő derűre gondolt, amelyet valóban tanulni kell, hiszen az a lényege, hogy nem függ a körülményektől.
    c) Nem kell semmit komolyan venni! Fütyülj a világra, mert attól úgysem lesz jobb, hogy keseregsz.

    3. „Humorban nem ismerek tréfát!” – idézik gyakran Karinthyt. Mit jelenthet ez?
    a) A humort meg kell tervezni, a poénokra készülni kell, el kell „ültetni” őket. A hétköznapi vidámság nem elég szellemes.
    b) Ez Karinthy művészetének magassága. Egy átlagembernek nem érdemes különösebben törnie magát, örüljön, ha meg tud jegyezni pár viccet.
    c) A humor fontos része az életnek. Aki a humorra nyitott, vidám lélek, az „lazít” magán és a környezetén, és a mindennapi ingerültségeken, sértődéseken való felülemelkedésen dolgozik.

    4. „Vidáman és nemeslelkűen segítsünk másokon, mert ez a legjobb módja annak, hogy…”  VAjon hogyan folytatódik Delia Steinberg Guzmán gondolata?
    a) …felfigyeljenek ránk.
    b) …jól érezzük magunkat a bőrünkben.
    c) …aztán ne háborgassanak tovább.

    elehir[kukac]ujakropolisz.hu (Írd meg nekünk) tippjeidet! A helyes megfejtők között jegyeket sorsolunk ki, amelyek beválthatók egy tetszés szerinti programunkra, vagy választhatnak egyet Fortuna füzeteink közül.


    Azt mondták… a nemeslelkűségről

    „A természet nemes lelkűeknek alkotott minket, s mint ahogy egyes állatokat vadsággal ruházott fel, bennünket dicsvágyó és szárnyaló lélekkel, mely azt nézi, hol élhet legméltóbban, s nem azt: hol a legbiztonságosabban.”
    (Lucius Annaeus Seneca)

    „Ha az ember meg akarja ismerni, hogy valaki derék-e vagy sem, semmi másra nem kell figyelnie, mint arra, hogy lényének mely része különösen fontos neki. Aki lényének nemes részeit ápolja, az nemes ember.”
    (Ji King)

    „Mert semmi nem teszi nemesebbé a lelket, mint ha valaki az élet jelenségeit módszeresen és tárgyilagosan tudja vizsgálni, és mindig úgy tudja szemügyre venni őket, hogy világosan látja: a dolgok melyik rendjéhez tartoznak, mire használhatók, mi az értékük az összesség, mi az egyes ember szempontjából.”
    (Marcus Aurelius)

    „A nemes és nagy lelkeknek az a tulajdonságuk, hogy a kicsiségekkel nem törődnek.”
    (Miguel de Cervantes)

    „A jóság olyan észrevétlen van körülöttünk, mint a föld és a levegő. Emberi valóságunk együttműködésből van megszőve, és ebben a szövedékben az erőszak a lyuk. De a szövetnek mégsem a lyuk a legfőbb tulajdonsága.”
    (Konrád György)

    „Egyáltalán ne vitatkozz többé arról, hogy milyennek kell lennie a jó embernek, hanem légy olyan.”
    (Marcus Aurelius)

    „Időt kell szakítanod embertársaidra, tégy valamit másokért, ha még oly apróságot is – valamit, amiért fizetséget nem kapsz, csupán a kitüntető érzést, hogy megtehetted.”
    (Albert Schweitzer)

    „A lélek tesz nemessé, az bármilyen körülmények közül a sors fölébe kerekedhet.”
    (Lucius Annaeus Seneca)

    „Visszasugárzom,
    amit kaptam. Mint a kő
    a Nap melegét.”
    (Fodor Ákos)

    „Az igazság szeretete abban nyilvánul meg, hogy valaki mindenütt meg tudja találni és meg tudja becsülni a jót.”
    (Johann Wolfgang von Goethe)

    „És ha valaki úgy érzi, igazságtalanul járt el: mennél nemesebb lelkű, annál kevésbé képes haragudni, még ha éhséget, kínt és más ilyesmit kell is elszenvednie a sértett féltől, akinek szerinte minden joga megvan így eljárni vele.”
    (Platón)

    „A fa a földben sietség nélkül, de szüntelenül, egy pillanatra sem megállva növekszik, miközben rugalmasan félrehajlik az akadályok elől. A nemes ember is ugyanilyen odaadó a jellemében, és egy pillanatra sem áll le, hogy haladását szüneteltesse.”
    (Ji King)

    „Mindenki tud valamit adni. A nemeslelkűség nem csak néhány ember erénye. Mindenkinek van valamilyen kincse, valamilyen látható vagy rejtett értéke, emberi tulajdonsága, amellyel segíthet a rászorulóknak.”
    (Delia Steinberg Guzmán)

    „Néha olyannyira szeretnénk angyalokká válni, hogy elfelejtünk emberekként viselkedni.”
    (Szalézi Szent Ferenc)

    „Gyűlöl valaki? Az ő dolga! Az enyém az, hogy türelmes és jólelkű legyek mindenkivel szemben s még a gyűlölködő tévedésére is készségesen mutassák rá – nem fölényeskedően, nem hánytorgatva fel, hogy ez nekem türelempróba, hanem őszintén, jóságosan.”
    (Marcus Aurelius)

    „Az ember nagyságát tettei határozzák meg. A nagyságot bátorságunk, őszinteségünk és nemeslelkűségünk határozza meg, amellyel belevágunk az új tettekbe. Így minél többet merünk meghódítani, akár önmagunkban, akár környezetünkben, annál magasabb szintet érünk el.”
    (Jorge Angel Livraga)

    „Ha a jóknak okvetlenül jutalom járna jóságukért, akkor a jóság nem erény volna, hanem üzlet, életbiztosítás s akkor nyilván minden gonosz is igyekezne jónak látszani. Befizetem a díjat, jót cselekszem, s öregkorom biztosítva van, mert a jutalom nem maradhat el. Így viszont: ha nincs is jutalom, akkor is jó vagyok – ez a hajlandóság a jóságot erénnyé minősíti.”
    (Füst Milán)

    További idézetek a nemeslelkűségről >>


    Ajánljuk

    Pierre Poulain: Lencsén át a bölcsességig avagy az önformáló fényképezés kézikönyve

    Pierre Poulain könyvborító
    A digitális technika elterjedésével soha nem látott mennyiségű fotó és kép árasztotta el világunkat és a világhálót. Egy új, fotózásról szóló könyv megjelentetése látszólag csak annyit tesz, mint vizet hordani a tengerbe. Mégis úgy gondoljuk, hogy ez a könyv hiánypótló, mert a kiváló technikai lehetőségek önmagukban még nem garantálják a jó fényképet – szükség van a fotózás filozófiájának megismerésére is.
    Manapság leginkább a fizikai paraméterek (élesség, színek, kontraszt stb.) alapján sorolnak be egy-egy képet automatikusan a jók vagy a rosszak közé. Ez azonban kevés. A forma esztétikája fontos, de üzenetre, képzeletet beindító tartalom közvetítésére is szükség van ahhoz, hogy egy fotó lélekemelővé váljon és képes legyen láttatni, elgondolkodtatni.
    Ha ilyen képeket szeretnénk készíteni, változtatnunk kell a „fókusztávolságunkon”. Pierre Poulain biztos benne, hogy a világ megismerésének egyik lényeges és járható útja a filozófia. A filozófia és a fotózás is ugyanazt keresi: a szépség és az esztétika nyelvén megnyilvánuló bölcsességet.
    Mit adhat ez a könyv a fényképezés szerelmesének? Egy új nézőpontot, egy olyan gépkezelést, amellyel a pillanat lényegének megragadása kerül az első helyre a technikai paraméterek dinamikus használata mellett. A témát pedig keresni sem kell, hiszen az maga a körülöttünk lévő világ, ezért megtörténhet az is, hogy az igazság éppen fényképezőgépünk lencséjén keresztül válik megragadhatóvá.

    A most megjelent könyv, illetve az Új Akropolisz Kiadó további kiadványai itt megtekinthetők.

     

    Nyomtatható változat letöltése pdf-formátumban

    Kérjük, küldjön üzenetet az elehir[kukac]ujakropolisz.hu (elehir[at]ujakropolisz[dot]hu) címre, ha a hírlevéllel kapcsolatban bármilyen észrevétele van.

    „Új Akropolisz Filozófiai Iskola” Kulturális Közhasznú Egyesület © 2009