2009. október

 
TARTALOM
BEKÖSZÖNTŐ

FILOZÓFIA MINT ÉLETFORMA

A MINDENNAPOK HŐSE

JÁTÉK — SZELLŐZTETŐ

AZT MONDTÁK... AZ ÉLETRŐL ÉS A HALÁLRÓL

AJÁNLJUK

PROGRAMJAINK:

Létkérdések — A látható és a láthatatlan emberről

Kilencrészes tanfolyam a gyakorlati filozófia alapjairól

Előadás és beszélgetés

SZEGED: 2009. október 6. kedd, 19.00
Bővebben

BUDAPEST: 2009. október 15. csütörtök, 18.30
Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR: 2009. október 21. szerda, 18.30
Bővebben


Létkérdések — A belső harcról

Előadás és beszélgetés

GYŐR: 2009. október 5. hétfő, 18.00
Bővebben

SZEGED: 2009. október 13. kedd, 19.00
Bővebben

BUDAPEST: 2009. október 22. csütörtök, 18.30
Bővebben


Tesla — briliáns elme és kivételes ember

Előadás

SZEGED

2009. október 6. kedd, 19.00

Eötvös Loránd Kollégium,
Tisza Lajos krt. 103.

Az előadás része az Eötvös-estéknek és az Őszi Kulturális Fesztiválnak.

Bővebben


Létkérdések — A szenvedés okairól

Előadás és beszélgetés

BUDAPEST: 2009. október 6. kedd és október 29. csütörtök, 18.30
Bővebben

PÉCS: 2009. október 8. csütörtök, 18.30
Bővebben

SZEGED: 2009. október 8. csütörtök és október 20. kedd, 19.00
Bővebben

GYŐR: 2009. október 12. hétfő, 18.00
Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR: 2009. október 28. szerda, 18.30
Bővebben


A harc útjai

Előadás

BUDAPEST

2009. október 10. szombat, 16.00

Az Új Akropolisz Központja,
Rigó u. 6–8.

„A lovagság az élet költészete.” (Schlegel)
– A belső és a külső harc kapcsolata
– Beszélgetés és gyakorlatok három különböző kor és társadalom lovagi eszményéről: magyar lovagrendek, azték és japán hagyomány

Bővebben


A válság három arca

Kávéházi beszélgetés

SZÉKESFEHÉRVÁR

2009. október 10. szombat, 18.00

Mokka Kultúrkávézó,
Kossuth u. 3.

Bővebben


Félelem a változástól

Teaházi beszélgetés

SZEGED

2009. október 14. szerda, 18.00

Assam Teaház,
Dugonics tér 11.

Az előadás része az Őszi Kulturális Fesztiválnak.

Bővebben


Létkérdések — Az életelvekről

Előadás és beszélgetés

BUDAPEST: 2009. október 14. szerda és november 5. csütörtök, 18.30
Bővebben

SZEGED: 2009. október 14. szerda és október 27. kedd, 19.00
Bővebben

PÉCS: 2009. október 15. csütörtök, 18.30
Bővebben

GYŐR: 2009. október 19. hétfő, 18.00
Bővebben


Játszótér-takarítás 2.

Tarjáni játszóterek takarítása a szegedi Környezetgazdálkodási Kft.-vel együttműködve

SZEGED

2009. október 17. szombat, 08.00

Találkozó 7.45-kor az Új Akropolisz szegedi központjában (Juhász Gy. u. 36.) vagy 8 órakor a tarjáni Víztorony téren.

Bővebben



Mágikus Trilla

Játszószínház

SZEGED

2009. október 17. szombat, 10.00

Az Új Akropolisz szegedi központja,
Juhász Gyula u. 36.

Bővebben


Arany arányok

Előadás

GYŐR

2009. október 20. kedd, 18.00

Mandala Teaház,
Sarkantyú köz 7.

Bővebben

BUDAPEST

2009. október 31. szombat, 16.00

Az Új Akropolisz Központja,
Rigó u. 6–8.

Bővebben


Létkérdések — A lélek halhatatlanságáról

Előadás és beszélgetés

BUDAPEST: 2009. október 21. szerda, 18.30
Bővebben

PÉCS: 2009. október 22. csütörtök, 18.30
Bővebben

GYŐR: 2009. október 26. hétfő, 18.00
Bővebben

SZEGED: 2009. október 28. szerda és november 3. kedd, 19.00
Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR: 2009. november 4. szerda, 18.30
Bővebben


Szilárd Leó

Előadás, az Őszi Kulturális Fesztivál része

SZEGED

2009. október 21. szerda, 19.00

Az Új Akropolisz szegedi központja,
Juhász Gyula u. 36.

Bővebben


Létkérdések — Az igazságosságról

Előadás és beszélgetés

BUDAPEST: 2009. október 28. szerda, 18.30
Bővebben

PÉCS: 2009. október 29. csütörtök, 18.30
Bővebben

GYŐR: 2009. november 2. hétfő, 18.00
Bővebben

SZEGED: 2009. november 4. szerda és november 10. kedd, 19.00
Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR: 2009. november 11. szerda, 18.30
Bővebben


 


A varázsgyűrű

Platón az Állam című művében Gügész példáján mutatja be, hogy mi történik, ha egy ember idő előtt jut hatalomhoz. Miből látszik, hogy túl korán tett szert valaki hatalomra? Arról, hogy nem a saját és mások javára használja fel képességét, erejét, amellyel fölénybe került másokkal szemben, hanem csakis a saját érdekeire összpontosít, nem ügyelve arra, hogy ezzel esetleg megsért másokat.

Mi is történt Gügésszel, az egyszerű pásztorral, aki egy olyan gyűrű birtokába jutott, amely tetszése szerint láthatatlanná varázsolhatta? Segítségével meggyilkolta az uralkodót és ő maga lett királlyá. Feltételezhetjük, hogy amilyen módon hatalomra jutott, olyan vezető is maradhatott: továbbra is átgázolt mindenkin, aki útjában állt, visszaélt hatalmi fölényével.

Gügész mítoszát, amely a görög városállamokban közismert volt, arra használja Platón, hogy bebizonyítsa: az igazságtalanság sem a társadalomnak, sem az elkövetőjének nem tesz jót. A közöset sértő személyes érdek hosszú távon romba dönti az egész építményt. Így is történt: Hérodotosz elbeszélése szerint a lüd állam Gügész utódjainak ötödik generációjában összeomlott.

Azt az értékrendet, amely helyt ad a közös és az egyéni növekedésnek egyaránt, de mintegy egybeolvasztva a kettőt, a megfelelő nevelés segítheti beégetni a lélekbe. „Ami nem jó a méhkasnak, az nem jó a méhnek sem” – ismétli az allegória nyelvén Marcus Aurelius római császár. A közös jóra kell törekedni, amelyben az egyéni képességek összeadódnak, nem pedig egymás ellen irányulva szembefordítják az embereket. Így a társadalom stabil lesz, és mindenki jól jár.

A nevelés folyamatában óriási szerepe van annak, hogy a lélek megtisztuljon a gyengeségeitől, kigyógyuljon a betegségeiből, mint amilyenek a mértéktelenség, a gyávaság, a tudatlanság és az igazságtalanság, hogy helyüket az erények, a belső erők foglalhassák el: a mértékletesség, a bátorság, a bölcsesség és az igazságosság. Az ilyen belső szövetségesekkel megerősödve sokkal kisebb a veszélye annak, hogy elvakítsa az embert az önzés, amikor megkísérti valamilyen külső hatalom.

Csak az gyakorolhat mások fölött hatalmat, aki előzőleg belülről megedzette magát és megszerezte az uralmat önmaga felett. A külső érvényesülés a „mit birtokoljon és kinek parancsoljon” tervezgetése helyett önmagával tervez: milyenné váljon, mit tudjon, mitől tisztuljon meg… Figyelme a látszattól, a rajta kívül álló, elveszíthető értékektől az el nem tulajdoníthatókra irányul. Önmagától követel, nem pedig másoktól.

Valle-Inclán spanyol író egyik művében, alig pár oldalon megindítóan vázolja fel az utat attól a Gügésztől, aki vak lévén képes volt elvakítani másokat, addig a Gügészig, akinek a szeme megnyílt a láthatatlanra. Tapasztalatok, fájdalmak, tanulás és fokozatos felébredések kísérik fogékony lelkét az önzéstől a szellemi felébredésig vezető érési úton. Így zárul be Gügész gyűrűje: az ember az út elején, kicsinysége folytán, igyekszik minél nagyobb részt kiszakítani magának a közösből, de az út végén visszatalál az egész nagy, láthatatlan harmóniájához. Már nem él vissza az erővel, nem elvesz, hanem hozzátesz az államhoz, amely minden embernek helyet ad, és lehetővé teszi mindenki fejlődését.

Deák Szilvia
Az Új Akropolisz magyarországi elnöke


Filozófia mint életforma



„Életedre gondolj úgy, mint egy gyöngysorra! A jó cselekedetek fehér gyöngyként ragyognak rajta, a rosszak pedig fekete gyöngyként csúfítják el azt. Nincs olyan ügyeskezű mester, aki képes lenne utólag a fekete gyöngyöket kifehéríteni. Ezért kell törekedned arra, hogy életed gyöngysora csak hibátlan szemekből álljon.”
(Norinaga Motoori)



A mindennapok hőse

Mostanában sok minden nem „menő” már, mint például a hősiesség, az élet hősi felfogása. Könyvekbe való témának tartják, ráadásul nem is a történelemkönyvekbe, hanem a gyerekeknek szóló fantasztikus történetek közé illőnek. Ezek a mese- vagy mozihősök szórakoztatják el őket, hacsak fel nem bukkan egy újabb pszichológus, aki azzal áll elő, hogy az efféle meséktől sérül a gyerekek lelkivilága.

De a divathullámoktól eltérően, az élet gazdag tárházában sokkal több hősiességgel találkozhatunk, mint amit annak tartunk. Nem a nagy emberekről van most szó, akik az irigy, besározó rágalmak ellenére is saját fényüket sugározzák a múltból, nem. A kis, hétköznapi hősökről beszélünk, akik bátor tetteket visznek véghez titánokhoz méltó erőkifejtéssel, bár nem haladták meg az emberi szintet.

Mindenkinek megvan a saját mérete. Mindenkinek megvannak a maga érzelmei és gondolatai, álmai és törekvései. Mindenki vágyik arra, hogy többé és jobbá váljon, hogy egy kicsit hozzátehessen a világhoz... És mindenkiben, akire mindezek jellemzőek, ott él a mindennapok hőse, aki nem sajnálja az erejét arra, hogy álmaiból minél többet megvalósítson.

Ha egy tehetséges író megírná ezeknek a névtelen szereplőknek a viszontagságait, akkor tollforgatásától a szereplők hősökké, a viszontagságok pedig hőstettekké nemesülnének, mert képes lenne kiemelni minden tapasztalat és minden pillanat értékét.

Amikor az ókori filozófia magasztalta és elismertté tette a hősöket, akkor ezt, azt hiszem, nem csak a harctéri hőstetteik vagy a különleges testi-lelki teljesítményük miatt tette. Nem egy filozófusnál vélek felfedezni halk, finom ösztönzést arra, hogy kövessük ezeket a hősöket a saját, egyszerű életünkben is, abból a harcállásból kiindulva – miért is ne lenne az? –, amely a sorstól mindenkinek megadatott.

Az élet hősi felfogása nem merül ki egyetlen csatában, ahogyan nemcsak egyetlen egy nehéz helyzet fordult elő, amelyből győztesen kerültünk ki. Ezért beszélünk életfelfogásról, és nem csupán az élet egyik-másik pillanatáról. Az életfelfogás olyan, mint egy irány, egy út, amely több-kevesebb kacskaringóval bár, de egy adott célhoz vezet.

A hősiesség tehát azt jelenti, hogy minden napunkat, minden tettünket próbának fogjuk fel, amelyben az összes erőnket megmozgatjuk, a fizikaitól az intelligencia és a lélek finom erejéig. Olykor elbukunk, de ugyanannyiszor fel is állunk... Látod a hőst magadban? Adj neki helyet, és meglátod, olyanná szilárdul majd benned, mint egy belső tartóoszlop.

Legyünk mindannyian hősiesek: váljunk másmilyenné, jobbá, legyünk tiszták, becsületesek és ésszerűek, kövessük a természeti filozófiát egy olyan korban, amelyben a legtöbb ember a semmiségeknek és a tudatlanságnak élve önpusztításba sodródik.

Delia Steinberg Guzmán
Az Új Akropolisz nemzetközi elnöke



Szellőztető



Egy játékos barangolásra – avagy egy barangolós játékra – hívja olvasóinkat a Szellőztető rovata.

Biztosan többen tapasztalták, hogy ha messziről jött vendégeknek mutatják be városukat, falujukat, akkor egy kicsit az idegen szemével nézve maguk is jobban felfedezik lakóhelyük szépségeit, amelyek nem is olyan rejtettek, csak éppen nem figyelünk rájuk. Játékunk célja éppen ez: észrevenni a szépet és értékest magunk körül.

A török-magyar háborúkkal terhelt, vérzivataros 16. század szülötte Wathay Ferenc, aki író, költő, festő volt, de leginkább kiváló katonaként öregbítette családja hírnevét. Csesznek várából indult el tizenhét évesen. Kalandos élete során részt vett Veszprém, Várpalota és Székesfehérvár visszafoglalásában, Győr várának védelmében, apja nyomán pedig Csesznek várának kapitányhelyettese lett. Többször is fogságba került, de mindannyiszor megszökött, míg végül a hírhedt Héttorony börtönbe zárták.

Hol van a képen látható szobor?
A: Isztambul
B: Csesznek
C: Székesfehérvár

A helyes válasz megtekinthető itt.


Azt mondták... az életről és a halálról



„Az ember nem arra születik, hogy kimustrált alkatrészként eltűnjön a történelemben, hanem hogy megértse sorsát, szembenézzen halandóságával, és – most egy igencsak ódivatú kifejezést fognak hallani tőlem: – hogy megmentse a lelkét.”
(Pilinszky János)

„Az emberek életnek nevezik egy lélek megtestesülését itt a földön. Halálnak pedig azt hívják, amikor ugyanaz a lélek, miután levetette ezt a testruhát, a másik világ felé távozik, hiszen itt már nincs maradása.”
(Delia Steinberg Guzmán)

„Paradoxon, hogy épp a modern társadalomban vált mitikus fogalommá a halál, mely pedig az élet szerves része, szükségszerű befejezése, minden emberi munka, alkotás, haladás legfőbb serkentője.”
(Örkény István)

„A megsemmisülés nem kelt bennem rettegést, hiszen kipróbáltam már, mielőtt megszülettem.”
(Mark Twain)

„Ha valóban meg akarjátok látni a halál szellemét, tárjátok szélesre szíveteket az élet teste előtt. Mert az élet és a halál egy, mint ahogyan egy a folyó és a tenger is.
Reményeitek és vágyaitok mélységében ott rejtőzik csendes tudásotok a túlsó világról, és miként a hó alatt álmodó magok, szívetek a tavaszról álmodik.”
(Khalil Gibran)

„Jő a halál, nem is egy: amely elragad, az csak utolsó.”
(Epikurosz)

„Az élet mindig ott a legnehezebb, ahol él az ember.”
(Oscar Wilde)

„Az ember még az életét sem ismeri, hogyan akarja ismerni a halált?”
(Konfuciusz)

„Senki sem ígérte, hogy az élet harmonikus, döccenő nélküli. Anyám azt mondta, egyet tanulj meg: hétfőn hétfő, kedden kedd. Egyik sem ikertestvér. Hogy mit hoz a kedd, azt ne kezdd el siratni félelmedben hétfőn. Hogy mit adhat a kedd, azt ne tervezd hétfőn. Hátha nem hozza be. Az egyik nap ilyen, a másik olyan. Egyetlen egyet kell megjegyezni, ha harmonikusan élni akarsz. Ha jót hoz, akkor józanul viseld, hogy most örömöd van. Józanul és fegyelemmel. És ha baj van, azt is viseld józanul és fegyelemmel. Engem erre neveltek.”
(Szabó Magda)

„Aludtam, és azt álmodtam: az élet öröm.
Felébredtem, és azt láttam: az élet kötelesség.
Dolgoztam, és azt láttam: a kötelesség öröm.”
(Rabindranath Tagore)

„Alkosd és ápold lelkedet, mint egy kertet, vigyázz az élet évszakaira, mikor a gyomlálás, a gazszedés, a trágyázás ideje van, s a másikra, mikor minden kivirul lelkedben, s illatos és buja lesz, s megint a másikra, mikor minden elhervad, s ez így van rendjén, s megint a másikra, mikor letakar és betemet fehér lepleivel mindent a halál. Virágozz és pusztulj, mint a kert: mert minden benned van. Tudjad ezt: te vagy a kert és a kertész egyszerre.”
(Márai Sándor)

„Rosszul él, aki mindig csak élni kezd.”
(Epikurosz)

„Vannak, akik úgy érzik, újjászületnek, ha valami nagy csapás – háború, nyomor – sújtja őket. Az elemi szükségletekhez való visszatérés fiatalító fürdőként hat rájuk; a halál szomszédságára van szükségük ahhoz, hogy újra megérezzék az élet ízét.”
(Gustave Thibon)

„Századokon át az volt az emberek fő gondja, milyen lesz az élet a halál után. Úgy látszik, ma először arra kell válaszokat keresnünk, milyen lesz az élet a halál előtt.”
(Szent-Györgyi Albert)

„A tanítás világos: Sohasem szabad feladnunk és megadnunk magunkat. Ha mindenki más elpusztul is, tovább kell mennünk, úsznunk kell a halottak közt, lankadatlan keresnünk kell a szabadságot az ő nevükben és a sajátunkéban.”
(Jorge Angel Livraga)

„Az öregek mindig jobban ragaszkodnak az élethez, mint a gyerekek, és kelletlenebbül válnak meg tőle, mint a fiatalok. Hiszen minden munkájuk ennek az életnek szólt, ezért a végén úgy érzik, hogy kárba veszett a fáradozásuk. Minden gondjukat, minden javukat, dolgos, álmatlan éjszakáik minden gyümölcsét, mindenüket itt hagyják, amikor elmennek. Életükben nem gondoltak arra, hogy olyasmit is szerezzenek, amit magukkal vihetnének a halálba.”
(Jean-Jacques Rousseau)

„Az élet nem elmélet, az élet valóság, amely kötelességgel jár mindennel és mindenkivel szemben.”
(Csontváry Kosztka Tivadar)

„A legvégén nem az fog számítani, hogy mennyi év volt életedben, hanem hogy mennyi élet volt éveidben.”
(Abraham Lincoln)

„Erőt kérek a fegyelmezettséghez és mértéktartáshoz, hogy ne csak átfussak az életen, de értelmesen osszam be napjaimat, észleljem a váratlan örömöket és magaslatokat! Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben mindennek simán kell mennie! Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai, amelyek révén növekedünk és érlelődünk! Küldd el hozzám a kellő pillanatban azt, akinek van elegendő bátorsága és szeretete az igazság kimondásához.”
(Antoine de Saint-Exupéry)

További idézetek


Ajánljuk


Ahol a kövek tudnak beszélni — A Magyar Nemzeti Múzeum Lapidáriuma

A latin lapis, vagyis szóból származó lapidárium kőtárat jelent. Gondolhatnánk, valami élettelen kőraktárba lépünk, amikor megkeressük a múzeum legalsó szintjét, már csak azért is, mert jórészt sírköveket állítanak ki az 1998-ban megnyitott, mintegy kétszáz római emléket bemutató gyűjteményben. Mégis, körbejárva a kétszintes kiállítóteret, megelevenedik előttünk Pannonia provincia és az, hogyan szemlélték a rómaiak a halált.

Ezek a sírkövek sokkal többet elmondanak, mint a ma szokásos sírjelek: a kiállítás darabjain az elhunyt nevén, gyakran foglalkozásán kívül ott látjuk Héraklészt, Minervát, Dionüszoszt és más isteneket, mitológiai jeleneteket, szimbólumokat. Több síremléken feltűnik például az örökké fiatal, gyermekként ábrázolt genius, vagyis az emberben újra és újra testet öltő lélek. A sírköveken kívül ékes szarkofágok, fogadalmi táblák, például Mithras-oltárok és egy teljes egészében megmaradt mozaikpadló (egy nemesvámos-balácapusztai villából) várják a látogatót, akinek a részletes kultúrtörténeti ismereteket és szómagyarázatokat tartalmazó tárlatvezető kötet (Nagy Mihály: Lapidárium, a Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításának vezetője, amely a múzeum boltjában kapható) is segít az időutazásban.

Nyomtatható változat letöltése pdf-formátumban.

Kérjük, küldjön üzenetet az elehir[kukac]ujakropolisz.hu (elehir[at]ujakropolisz[dot]hu) címre, ha a hírlevéllel vagy a megérkezésével kapcsolatban bármilyen észrevétele van.

"Új Akropolisz Filozófiai Iskola" Kulturális Közhasznú Egyesület - © 2009