Filofotó - fotószeminárium

Szeminárium
Kezdete
2013.01.26. szombat 09:00
Helyszín
Új Akropolisz, Székesfehérvár, Megyeház u. 22/a
Részvételi díj
A szeminárium díja 2000 Ft, kedvezménnyel 1500 Ft

Filofotó - fotószeminárium

A gyakorlatokkal tarkított szemináriumon a technikai alapok megismerésén túl körbejárjuk a kreatív képalkotás egyéb ismérveit, bepillantunk a fotótörténelem mestereinek művészetébe, és megkíséreljük feltárni a fényképezés és a filozófia kapcsolatát. Miközben megnézzük, hogy mitől jó egy fotó – hogy ne csak felismerni, hanem készíteni is tudjuk őket –, felfedezhetjük azt is, hogy miért jó önismereti lehetőség a fényképezés, és ezzel rálépünk arra az útra, amely elvezet az objektíven át a bölcsességig.

De mitől is lesz – gondolatilag is – jó egy fénykép? Amióta feltalálták a „képírást”, márpedig ennek már több mint 170 éve, azóta folyik az eszmecsere erről a fényképészek, valamint a közönség és a fotósok között. Manapság leginkább a fizikai paraméterek (élesség, színek, kontraszt stb.) sorolnak be egy-egy képet automatikusan a jók vagy a rosszak közé. Ez azonban kevés, hiszen Lucien Hervé szavaival: „a fotó arra hivatott, hogy felrázza a képzelőerőt, nem elég, ha csupán emlékeztetőül szolgál”. Pierre Poulain: Lencsén át a bölcsességig című könyvének előszavában pedig így fogalmaz: „A forma esztétikája tehát fontos, de üzenetre, a képzeletet beindító tartalom közvetítésére is szükség van ahhoz, hogy egy fotó lélekemelővé váljon és képes legyen láttatni, elgondolkodtatni.”

A szeminárium díja 2000 Ft, kedvezménnyel 1500 Ft
Időtartam: 9–16 óráig, két részben 12 és 14 óra között közös ebédszünettel és fotós túrával.

Előadó: Oravecz Péter

Jelentkezés: regisztrálással a szfvar[kukac]ujakropolisz.hu e-mail címen.
Érdeklődni napközben a (20) 353-1466-es telefonszámon lehet.
Tematika:

Fényképezés és filozófia
•    Fényképezés és filozófia: a fényképezés (valódi) jelentése
•    Fényképezés: a világképed közvetítésének módja – nézni, látni, láttatni.
Ami a technika mögött van…, a fényképezés
•    Képalkotás, kompozíció, nézőpont
•    A „döntő pillanat”…
Technikai alapok és kreatív használatuk
•    A formátum kiválasztása: RAW vagy JPEG?
•    A rekeszelő-választás használata – a mélységélesség irányítása
•    A záridő-meghatározás: a mozgás megörökítése
•    Az érzékenység (ISO) beállítása – a „zaj” kezelése
•    A fénymérés különböző módjai: mátrix (kiértékelő), középre súlyozott (átlagoló), spot
•    Az objektívek: a nagylátószögtől a teleobjektívekig
•    A digitális technika sajátosságai és a hagyományos, filmes eljárások
•    A fehéregyensúly helyes beállítása
•    A hisztogram értelmezése és az expozíció ellenőrzése
Bemutató a fotóművészet mestereinek alkotásaiból
Henri Cartier-Bresson, Dorothéa Lange, Richard Avedon, Robert Doisneau, Robert Capa, André Kertész, Martin Munkácsi, Sebastiao Salgado, továbbá klasszikus és kortárs magyar alkotók művei.

Gyakorlatok
A tanult technikákat a szemináriumon alkalmazni is fogjuk, majd a résztvevők által készített és kiválasztott fotókat a tanultak alapján elemezzük.

Pierre Poulain Lencsén át a bölcsességig – avagy az önformáló fényképezés gyakorlati kézikönyve című írása a szeminárium alatt kedvezménnyel megvásárolható.